Meer verkoop in de winkels

Het gaat beter met de Nederlandse detailhandel. Volgens ING Economisch Bureau mogen de winkels rekenen op consumenten die meer willen én kunnen uitgeven. De omzetgroei bedraagt naar verwachting 1,6% in 2015 en die lijn wordt in 2016 voortgezet.De non-foodretail levert daar, voor het eerst sinds 2007, een vergelijkbare bijdrage aan ten opzichte van de foodretail. De consument kijkt met meer vertrouwen naar de toekomst en dat geeft de detailhandel lucht. Huishoudens zijn minder terughoudend in het doen van uitgaven, de bestedingen komen nu geleidelijk los. Dit is bijvoorbeeld het geval op de huizenmarkt maar komt ook tot uiting in de winkel of webshop. Vooral drogisten, winkels in woninginrichting en supermarkten begonnen dit jaar goed. Qua omzetgroei spannen webwinkels de kroon. Na een goed laatste kwartaal van 2014 (+12%) in februari wederom sprake van dubbelcijferige omzetgroei. Het omzetherstel breidt zich naar verwachting van ING in 2015 echter uit naar alle branches. 

‘Desondanks blijven veel retailers worstelen met de vraag hoe onder de streep geld te verdienen in de huidige markt’, stelt ING. ‘Voor het eerst sinds 2007 leveren de food- en non-foodretail een vergelijkbare bijdrage aan de groei. In de tussenliggende periode is er in non-food echter bijna €10 miljard aan omzet verloren gegaan, terwijl er in food €5 miljard is bijgekomen. Het gat dat de afgelopen jaren is geslagen zorgt ook dat uit de non-foodretail nog gemengde berichten komen. Er wordt weer meer verkocht in de winkel maar tegen welke prijs? Bij de huidige neerwaartse prijsdruk blijft het voor veel retailers lastig om gezonde marges te maken. Voor retailers die het niet lukt om onderscheidend te zijn of mee te gaan in de scherpe prijszetting is de uitdaging groot.’ 

Scroll naar boven